Hvordan markedsfører du dit event?

Hvordan markedsfører du dit event?

Foto: Pexels.com

Når du skal til at afholde dit event, så er noget af det vigtigste nemlig markedsføringen, så man kan få solgt nogle billetter og få spredt budskabet. Hvis man ikke får solgt nogle billetter, så kan man ikke afholde eventet. Vi har her samlet nogle tips til hvordan du markedsfører dit event.

Specificer målgruppen

Det første step når man skal markedsfører sit event er, at finde ud hvem man skal markedsfører til. Hvem er målgruppen? Hvem køber billetter til dit event? Det er spørgsmål man skal stille sig selv, når man skal til at markedsfører. Man kan spare en masse penge på sin markedsføring ved at have defineret målgruppen korrekt. Det er derfor vigtigt, at bruge tid på at finde den rigtige målgruppe.

Hvilke kanaler skal du markedsfører på – hvor er din målgruppe?

Efter du har defineret din målgruppe, så skal du finde ud af hvilke kanaler de befinder sig på. Er det sociale medier, i tv-annoncer eller aviser? Hvis du laver en koncert hvor målgruppen er unge i København i alderen 18-30, så er det hovedsageligt Facebook og Instagram, at du skal bruge dit marketingbudget på. 

Hvilke annoncer skal du lave?

Du skal finde ud af hvilket indhold der skal være i dine annoncer. Hvor mange kampagner og annoncesæt skal du have? Der er en del overvejelser i denne fase og det kan være uoverskueligt, men det er en vigtig del af markedsføringen. Det er en god idé at lave forskellige typer annoncer, så du kan splitteste og se hvilke annoncer der performer bedst. Derudover skal du også have annoncer målrettet til de kolde kunder og annoncer målrettet til de kunder der er tæt på at konvertere, men det kommer vi til…

Lav forskellige typer annoncer, så du kan fange de kolde og de varme kunder

Når du starter med at annoncere dit event, så er kunderne kolde, da det er første gang de ser det. Efter de har set dine annoncer nogle gange, så bliver de også varmere og der er større sandsynlighed for at de køber billet til dit event. Du skal derfor have annoncer målrettet top funnel med de kolde kunder og annoncer målrettet de varme kunder i bottom funnel. Et eksempel på en annonce til de kunder der ser annoncen for første gang kunne være, et billede og en tekst omkring eventet der fanger kunden. Efter at de har set annoncen nogle gange, så skal annoncerne være mere salgsorienteret og kunden skal tage action på købet.

Hvilket tidspunkt er din målgruppe på kanalen?

Det er vigtigt at vide, hvornår målgruppen befinder sig på de kanaler du vil markedsfører dit event. Skal annoncerne hovedsageligt ud om aftenen eller om morgenen. Det er forskelligt afhængigt af hvem din målgruppe er. Det er vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring.